De helden

Avonturier

  • Basisvoorwaarden: geen
  • Voordelen: bijzondere vaardigheden
  • Beperkingen: geen magische vaardigheden, mag geen harnas dragen en geen tweehandswapens gebruiken
  • Levensenergie bij het ontstaan: 30 LP

Strijder

  • Basisvoorwaarden: moed- en lichaamskrachtscore minstens 12
  • Voordelen: mag van alle wapens en wapenuitrustingen gebruik maken
  • Beperkingen: geen magische vermogens
  • Levensenergie bij het ontstaan: 30 LP

Dwerg

  • Basisvoorwaarden: lichaamskracht- en behendigheidscore minstens 12
  • Voordelen: hoge levensenergie, dwergeninstinct
  • Beperkingen: geen magische gavens, mag geen harnas dragen en geen tweehandswapens gebruiken
  • Levensenergie: 35 LP

Elf

  • Basisvoorwaarden: slimheid- en behendigheidscore minstens 12
  • Voordelen: magische vermogens
  • Beperkingen: beheerst slechts een deel van de toverformules, mag geen harnas dragen en geen tweehandswapens gebruiken
  • Levensenergie: 25 LP
  • Astrale energie: 25 ASP

Tovenaar

  • Basisvoorwaarden: slimheid- en charismascore minstens 12
  • Voordelen: magische vermogens, hoge astrale energie
  • Beperkingen: geen wapenuitrusting met een BW van meer dan 2, als wapen alleen dolk of een toverstaf
  • Levensenergie: 20 LP
  • Astrale energie: 30 LP

Het ontstaan van een held

1. dobbelen om de eigenschappen:

  • moed: een belangrijke karaktertrek voor iedere Avontureinse held. in het spel beslist de hoogte van de moedscore erover wie het gevecht begint.
  • slimheid: Wij prefereren het woord slimheid boven het woord intelligentie, omdat slimheid gedurende het leven op te voeren is en intelligentie niet. Een dwerg of een strijder hoeft niet beslist heel slim te zijn, maar voor een tovenaar is slimheid van levensbelang, omdat de kracht van vele toverformules afhankelijk is van deze score.
  • charisma: is het vermogen om andere wezens vriendelijk te stemmen. Vooral de tovenaar heeft een hoge charismascore nodig, als hij mensen of monsters in zijn ban wil brengen. Charisma kan bij het pingelen op de markt net zo belangrijk zijn als bij de ontmoeting met een monster.
  • behendigheid: iedere avonturier hoort over een beetje handigheid te beschikken. behendigheid komt hem van pas bij het oplossen van lastige vraagstukken.
  • lichaamskracht: grote lichaamskracht is een eerste vereiste voor het scheppen van strijders of dwergen. Een sterke strijder kan tijdens het gevecht meer schade toebrengen dan een zwakke. Voor het openbreken van deuren of het dragen van zware lasten is grote lichaamskracht onontbeerlijk.

Elke eigenschap wordt stuk voor stuk bepaald: D6 + 7 = eigenschapscore. De speler werpt een zeszijdige dobbelsteen, telt bij het resultaat van de worp 7 op en krijgt zo de waarde van de eigenschap.

2. Keuze van de naam en het geslacht: Worden door de speler zelf bepaald.

3. Portret of blazoen: Worden door de speler naar eigen inzicht getekend.

4. Avontuurspunten: nieuwe helden beginnen zonder avontuurpunten.

5. Kapitaal: (1D + 6) x 10 =startkapitaal in zilveren daalders voor nieuwe helden. De speler gooit met een zeszijdige dobbelsteen, telt een 6 op bij het resultaat van de worp en vermedigvuldigt de som met 10. Hij begint het spel met 70-120 zilveren daalders.

6. Aanval: Een gemiddelde nieuwe held begint met 10. Hij krijgt een aanvalscore van 9 bij een behendigheidscore van 8 en een aanvalscore van 11 bij een behendigheidscore van 13.

7. Afweer: Een gemiddelde nieuwe held begint met 8. Bij een behendigheidscore van 8 kan in plaats van een aanvalscore van 9 gekozen worden voor een afweerscore van 7.

8. Wapens: Zie de tabel met wapens.

9. Wapenuitrusting: Zie de tabel met uitrustingsstukken.

10. Algemene uitrusting: hier worden alle zaken vermeld die de held buiten wapens en uitrustinsstukken met zich meevoert, bijv. fakkels, touw, rugzak.

11. Draagkracht: Lichaamskracht x 100 = draagkracht in oncen.

12. Meegevoerde last: Het totaal gewicht van alle door de held gedragen dingen, dus wapens, uitrustingsstukken en algemene uitrusting. De meegevoerde last mag maar korte tijd hoger zijn dan de draagkracht.

9 thoughts on “De helden

  1. Tsadir schreef:

    Als de beheerders van de site (Thorwaler en Enisoor) het goed vinden, wil ik de Duitse of Franse versie wel uploaden. Zeg maar welke taal je verkiest. Het uitbreidingsspel omvat 2 boeken: een regelboek en een boek met goden, landen en volkeren, geschiedenis en monsters.

  2. GMrant schreef:

    Heeft iemand die Duitse of Franse versie van “avontuur-uitbreidingsspel” (zeg maar OdM 1.5) misschien voor mij als pdf?

  3. GMrant schreef:

    Ik heb het Basis spel, Intrumenten van de Meester en ODM prof. (plus ladingen pdfs) Dus eigenlijk heb ik alles al. De avonturier regels zitten daar dus in verwerkt. Dan maak ik er zelf wel wat van. Ik vind de Avonturier juist een leuk helden type.

    Bedankt voor de reacties

  4. Tsadir schreef:

    In de eerste editie van het spel (1984/1985) zaten nog geen vaardigheden of talenten, dus de avonturier kwam er een beetje bekaaid van af. Die vaardigheden werden wel aangekondigd en zouden in het “avontuur-uitbreidingsspel” (zeg maar OdM 1.5) verschijnen. Die doos verscheen wel degelijk in het Duits, maar werd nooit (althans niet officieel) naar het Nederlands vertaald. Wel naar het Frans (Extension au jeu d’aventures).

    In die uitbreiding kregen alle heldentypes (er kwamen ook heldentypes bij) vaardigheden, dus niet alleen de avonturier. Het heldentype dat qua vaardigheden boven de rest uitstak was de ‘doler’ (D: Streuner), zeg maar een ervaren of veteraan – avonturier.

    Je kunt het ook oplossen door je avonturier een aantal dingen (een stuk of 5?) te laten kiezen waar hij/zij goed in is (bvb. klimmen, sluipen, spoorzoeken, boot besturen, enz…), eventueel gebaseerd op een gekozen achtergrond (vagebond, leerling-bakker, zeevaarder, houthakker, stalknecht,…). Avonturiers kunnen dus onderling sterk verschillen in wat ze kunnen.

    Momenteel zijn we bezig oude vertalingen door fans op te snorren en op deze site te publiceren (kijk maar eens onder “de Morgenster”, “de Avonturijnse Bode”, of “OdM 1.5”.

    Later, in 2de, 3de, 4de en nu ook 5de editie werd de avonturier ‘opgedeeld’ in verschillende types, elk met hun sterktes en zwakheden ( bvb. Thorwaler, Moha, Zwerver, Bard, Jager, enz…). Maar enkel fragmenten van 2de en 3de editie zijn in het Nederlands vertaald geraakt…

  5. GMrant schreef:

    Kan iemand mij vertellen wat de bijzondere vaardigheden van de avonturier zijn en waar ik die kan vinden?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: