WAPENS & UITRUSTING (ODM 1.0)

Uitrustingsstukken Beveiliging wapenuitrusting (BW) Behendigheids-minpunten

Gewicht

Prijs

Lendendoek

0

0

2

2 stuivers
Normale kleding

1

0

80

20 zilveren daalders
Gewatteerde wapenrok

2

0

120

4 dukaten
Lederen uitrusting

3

0

180

8 dukaten
Maliënkolder

4

1

320

20 dukaten
Betere maliënkolder

5

1

480

100 dukaten
Harnas*

6

2

900

400 dukaten
Schild

1

0

140

25 zilveren daalders

*alleen voor strijders

Wapens

Wapen Trefpunten Gewicht Prijs Aanval Afweer Breukfactor
Mes 1D + 10 5 0 – 5 5
Dolk* 1D + 1 20 20 0 – 4 3
Zware dolk 1D + 2 35 30 0 – 2 3
Kort zwaard 1D + 2 60 40 0 0 2
Knuppel 1D + 2 80 5 – 1 – 3 6
Werpbijl* 1D + 3 60 45 0 – 4 4
Sabel 1D + 3 60 60 0 0 2
Entermes 1D + 3 70 45 0 – 1 3
Zwaard 1D + 4 80 80 0 0 2
Strijdbijl 1D + 4 120 90 0 – 3 3

* Deze wapens kunnen als projectielen dienen. Voor nadere toelichting zie schiet- en werpwapens. De informatie in de bovenstaande tabel geldt alleen voor inzet bij een normaal wapengevecht.

Tweehandswapens – alleen voor strijders (mogen niet tegelijk met een schild worden gebruikt)

Wapen Trefpunten Gewicht Prijs Aanval Afweer Breukfactor
Bastaardzwaard 1D + 5 140 100 – 2 – 3 2
Tweehandszwaard 1D + 6 160 130 – 3 – 4 3
Strijdhamer 1d + 6 150 100 – 3 – 5 4
Barbarenstrijdbijl 2D + 2 150 180 – 4 – 6 3


Schiet- en werpwapens

De doelen

zeer klein: daalder, drake-oog, muis, slang, fazant, wilde kat e.d.

klein: wolf, kobold, dwerg, e.d.

middelgroot: goblin, elf, mens, ork, e.d.

groot: paard, oger, trol, minotaurus, e.d.

zeer groot: schuurdeur, draak, olifant, e.d.

De meester beslist in welke categorie het betreffende doel thuishoort. Ook het vraagstuk van de dekking hangt samen met de grootte van het doel.

Afstand

De afstand is ook in een paar klassen verdeeld:

zeer dichtbij: 2-5 meter

dichtbij: 6-10 meter

middelver: 11-20 meter

ver: 21-40 meter

zeer ver 41-60 meter

De wapens

Om een zeer klein, zeer ver verwijderd doel te raken, moet men een wapen hebben dat zeer ver en precies kan schieten. Ook de meest behendige messenwerper kan niet op 60 meter een zilveren daalder raken. Een elf zou dat misschien lukken met een lange boog, maar dan heeft hij een enorme behendigheid en een behoorlijke dosis geluk nodig.

Wapen trefpunten gewicht prijs reikwijdte
Dolk 1D + 1 20 20 10 meter
Speer 1D + 2 60 15 20 meter
Werpbijl 1D + 3 60 45 20 meter
Korte boog 1D + 3 20 45 40 meter
Lange boog 1D + 4 30 50 60 meter
Kruisboog 1D + 4 200 125 60 meter
20 pijlen in een koker 50
20 pijlen voor een kruisboog 80

Iedere keer als een held van een schiet- of werpwapen gebruik wil maken, moet hij een proeve van behendigheid afleggen. De moeilijkheidsgraad van de proef hangt af van de afstand tot het doel en het soort wapen.

Behendigheidsproeven voor de wapens

1. Dolk

Afstand Zeer klein Klein Middelgroot Groot Zeer groot
Zeer dichtbij +4 +2 +1 0 0
Dichtbij +6 +4 +2 +1 0
Middelver Buiten bereik
Ver
Zeer ver

2.Speer

Afstand Zeer klein Klein Middelgroot Groot Zeer groot
Zeer dichtbij +4 +2 +1 0 0
Dichtbij +6 +4 +2 +1 0
Middelver +8 +6 +4 +2 +1
Ver Buiten bereik
Zeer ver

3.Werpbijl

Afstand Zeer klein Klein Middelgroot Groot Zeer groot
Zeer dichtbij +5 +3 +2 0 0
Dichtbij +7 +5 +3 +2 0
Middelver +9 +7 +5 +3 +2
Ver Buiten bereik
Zeer ver

4. Korte boog

Afstand Zeer klein Klein Middelgroot Groot Zeer groot
Zeer dichtbij +2 +1 0 0 0
Dichtbij +4 +2 +1 0 0
Middelver +6 +4 +2 +1 0
Ver +8 +6 +4 +2 0
Zeer ver Buiten bereik

5. lange boog

Afstand Zeer klein Klein Middelgroot Groot Zeer groot
Zeer dichtbij +2 +1 0 0 0
Dichtbij +4 +2 +1 0 0
Middelver +6 +4 +2 +1 0
Ver +8 +6 +4 +2 +1
Zeer ver +10 +8 +6 +4 +2

6. Kruisboog

Afstand Zeer klein Klein Middelgroot Groot Zeer groot
Zeer dichtbij +1 0 0 0 0
Dichtbij +2 +1 0 0 0
Middelver +4 +2 +1 0 0
Ver +6 +4 +2 +1 0
Zeer ver +8 +6 +4 +2 +1

Belangrijke beperkingen bij het gebruik van werp- en schietwapens: het schootsveld moet vrij zijn. Een boogschutter die achterin een groep helden loopt, kan onmogelijk op een ork die plotseling vooraan de groep opduikt, schieten. Een schutter, die van zeer dichtbij (2-5 meter) en dichtbij (2-10 meter) op een plotseling te voorschijn komend doel wil schieten, moet zijn wapen al vooraf klaar houden (dolk en bijl in de hand, boog en kruisboog gespannen). Maar bij een held kan de boog niet altijd gespannen zijn. De spelers moeten de Meester van geval tot geval meedelen hoe zij zich gedragen.

0 gedachten over “WAPENS & UITRUSTING (ODM 1.0)

  • Gek, ik weet het niet meer, maar wapenprijzen zijn in zilveren daalders, toch? Nier in Dukaten als ik me goed herinner. Scheelt een factor 10, dus wel belangrijk.

    Beantwoorden
    • Behalve als ze na weken halfbevroren aankomen in Frigorn, op een reis door Avonturie (Phileasson sage) dan mag je goud vragen ! Het moet niet altijd makkelijk zijn 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *