De grot van de Oger

De Oger — ook wel menseneter genaamd, kan een lichaamslengte van meer dan drie meter bereiken: dat is zowel voor mannelijke als vrouwelijke exemplaren van toepassing. Ogers zijn over het algemeen domme, brute en ranzig ruikende monsters. Omdat Ogers niet van de zon houden, heeft hun taaie onbehaarde huid een krijtbleke kleur. Ze vinden het heerlijk om hun lichaam met reuzel in te vetten en dragen (soms) enkel een geïmproviseerde lendendoek. De typische ranzige ogergeur wordt door elfen tot op een afstand van 10 meter waargenomen. Wanneer ze in hun holen worden aangetroffen, reageren Ogers niet bepaald vredig op de inbraak. Ogers hebben altijd honger en hun lievelingseten is mensenvlees. Daarom is het voor een held ook zinloos om te proberen met een Oger te onderhandelen, want het monster staat maar één doel voor ogen: namelijk hoe krijg ik deze maaltijd zo snel mogelijk in de pan. Waar het wapens betreft geeft de Oger de voorkeur aan een zware met steensplinter beslagen knots, die hij met weinig behendigheid, maar wel met grote kracht, hanteert

Buiten het hol

1D20Resultaat
01‑05De onsamenhangende planken van een rottende houten omheining omringen een perceel rapen en wortels. Deze Oger leeft gezond.
06‑10Rode verf op een eikenhouten bord waarschuwt voor de aanwezigheid van de Oger; die zich niets aantrekt van de voor hem onleesbare woorden (of misschien kleurenblind is).
11‑15Steeds waardevollere munten — beginnend met kreuzers en na een tijd stuivers en daalders, en vlak bij de grot zelfs dukaten) vormen een aanlokkelijk pad dat naar de ingang van de grot leidt waarin de Oger huist.
16‑20Verschillende opvallende of slecht verborgen valstrikken, waarvan sommige slecht zijn geplaatst en nooit een prooi zullen verschalken, liggen verspreid over de omgeving rond de grot waarin de Oger huist.

Wat is er aan de hand?

1D20Resultaat
01‑05De Oger staat op één voet, met zijn ogen dicht, alsof hij diep in meditatie is.
06‑10De Oger is bezig een boomstam te bewerken met een zelfgemaakt stenen mes. Fit kunstwerk moet uiteindelijk een meesterlijk gesneden knots worden en de Oger waardeert trots haar vorderingen.
11‑15De Oger reinigt zijn tanden met een geslepen bot; hij prikt zich in het tandvlees wanneer hij de helden zijn grot ziet betreden.
16‑20De Oger slaat met een zwaard tegen een lommerrijke boomtak; elke slag wordt vergezeld door een uitbundige schreeuw van woede.

Opvallende kenmerken van het ogerhol

1D20Resultaat
01‑05Het intact skelet van een Hazeldraak vult het achterste gedeelte van de grot. Het is meer dan waarschijnlijk dat de Oger de draak niet zelf heeft gedood.
06‑10De achterkant van het hol heeft verscheidene ingangen tot tunnels die toegang verschaffen tot een reeks verwarrende en kronkelende ondergrondse tunnels. De Oger vermijdt voorlopig het gebied.
11‑15Diepe en veelvuldige scheuren in de muren van de grot zijn merkbaar bij een eerste blik in de grot; een merkbare bries komt uit de scheuren, wat suggereert dat ze verband houden met een dieper liggend grottenstelsel.
16‑20Artistiek gebeeldhouwde zuilen, daterend uit een oudere beschaving, ondersteunen het plafond van deze grot.

Minder opvallende kenmerken van het ogerhol

1D20Resultaat
01‑05Deze ontwortelde acht meter hoge boom dient als een barrière die door de Oger wordt gebruikt om bezoekers van het grottenstelsel af te schudden en kan soms worden gebruikt als een geïmproviseerd tweehandig wapen (AV -4, AW =0, TP 3d6 +6.
06‑10Een hangmat gemaakt uit gevlochten, nu afrafelende touwen, is vastgemaakt tussen twee vrijstaande stenen zuilen. De Oger is niet aanwezig (nog niet)…
11‑15Touwen bungelen om onverklaarbare redenen aan spleten in het plafond. Verschillende touwen liggen opgestapeld op een ruw gevormde stapel. Ze zijn met grote kracht afgebroken door de Oger. Een held heeft LK 17 nodig om een touw los te trekken uit een spleet. Er ligt hier minstens 10 d20 meter aan touw.
16‑20Een stenen valluik voor een deur wordt slechts gedeeltelijk bedekt door een door motten aangevreten tapijt en is gemakkelijk uit te schakelen (behendigheidsproef). Het vergt veel echter veel kracht om de deur te openen (lichaamskracht +4). De Oger verbergt haar waardevolle spullen in het ondiepe gat onder de deur.

Het uiterlijk van de Oger

1D20Resultaat
01‑05Gekleed in een zwarte kapmantel die lang genoeg is om de vloer te bereiken, ligt deze Oger graag op de loer in schaduwen en donkere plaatsen.
06‑10Op de rechterarm van de Oger is een zeer opvallend litteken in de vorm van een bliksemschicht onmiddellijk merkbaar.
11‑15De Oger draagt verschillende broches en juwelen die ooit deel uitmaakten van een edelmans kostuum, waaronder een bijpassende set van vijf ringen aan zijn linkerhand. Geen van de broches of juwelen is echt waardevol, maar de Oger houdt van de manier waarop ze schitteren in het licht.
16‑20Met gedroogde modder en takjes van bomen en struiken (misschien dienend als boscamouflage) in zijn kleding lijkt deze Oger op een struik. De vermomming is niet bepaald effectief in het hol van de Oger.

Schat

1D20Resultaat
01‑05Deze verzameling jade kammen is veel meer waard als ze worden schoongemaakt en het vettige, ranzige ogerhaar wordt verwijderd.
06‑10Deze met ijzeren banden verstevigde kist van Avonturijnse eik weerstond tot nog toe de pogingen van de Oger om hem te openen. De kist bevat 1000 dukaten en een tientallen jaren oude eigendomsakte op een nabijgelegen stuk grond met een boerderij.
11‑15Wat 312 gouden munten lijken te zijn, zijn eigenlijk koperen kreuzers die (niet overtuigend) zijn geverfd om op goud te lijken. De verfbeurt zou alleen een Oger — of een idioot — voor de gek houden.
16‑20Verborgen onder een door luizen bewoond beddengoed ligt een bezoedeld gouden amulet dat is ingelegd met een kleine robijn.

Snuisterijen & schroot

1D20Resultaat
01‑05De Oger heeft een ruw geschetste kaart van de naburige grotten, maar bij gebruik blijkt algauw dat deze slechts ongeveer half nauwkeurig is.
06‑10Ruwe houtskooltekeningen op zijn huid tonen de slachtoffers van de Oger en de middelen waarmee de hij ze doodde. De Oger gebruikte echt bloed om de houtskooltekeningen te accentueren, wat bijdraagt aan zijn ranzige geur.
11‑15Een gehavende blikken doos bevat verse ingelegde kikkerbilletjes en gedroogde paddenstoelen.
16‑20Geschilderde letters sieren deze ruw uitgesneden houten blokken. Met opzet, of (veel meer waarschijnlijk) door puur toeval, heeft de Oger ze zo opgestapeld dat ze de woorden ‘kat’ en ‘rennen’ spellen.

Krediet
Dit is een kort systeem-neutraal fragment uit Monstrous Lair #03: Ogre Cave van Mike Welham.
Bron: Ogre Cave Dressing One-Pager — Raging Swan Press

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *