Het dek van een gestrand schip is waarschijnlijk een en al wanorde en chaos.
- Touwwerk zwiept door de lucht, knerpt in de wind en haalt uit naar de Helden. Onoplettende avonturiers kunnen worden geraakt door een slingerende katrol of verstrikt raken in de vele lengtes touw en netten.
- Een mast is geknapt en op het dek gevallen, waardoor een wirwar van zeilen en tuigage is ontstaan. Verkenners die de warboel doorkruisen, kunnen in de wankele stapel vallen en gewond raken door de versplinterde stukken romp of er doorheen vallen naar het ruim beneden.
- Water dat over de zijkant van het schip is gespat, vormt een kleine poel aan één kant van het schuine dek. Slib, zand en puin vullen de poel, waarachter zich misschien een waterdier bevindt dat door de golfslag van het water mede aan boord is gespoeld.
- Vracht en versplinterd hout liggen op een hoop tegen de reling van het schip. Onder het puin liggen de resten van twee bemanningsleden. (Misschien is een van hen een belangrijk persoon, zoals de kwartiermeester, die nuttige sleutels heeft van het ruim en de verschillende hutten benedendeks).
- Het wrak is in tweeën gespleten. De gesplinterde delen zijn op korte afstand van elkaar komen te liggen. Een wirwar van tuigage en stukken versplinterd hout verbinden de twee. Het ene deel van het wrak is misschien stabiel, vastgelopen op rotsen, terwijl het andere nog steeds drijft in het woelige water.
- Het schip deint plotseling naar één kant en gooit de avonturiers om. Dit kan gebeuren doordat het zeewater plotseling tegen het wrak slaat of doordat het rustende schip verschuift van zijn precaire positie. De dreiging dat het schip verder zinkt kan een gevoel van urgentie en een tijdslimiet toevoegen aan de exploratie door de Helden.
- Een kant van de romp is uit elkaar gescheurd, waardoor de hutten van verschillende dekken open liggen. Avonturiers kunnen langs de open zijkanten naar beneden klimmen om het binnenste van het schip te bereiken. Het schip kan sporen bevatten van wezens die het schip aanvielen of van de bemanning die door de nieuw ontstane openingen vluchtte.
- Een versplinterd stuk van de hoofdmast heeft een bemanningslid in een bloederige warboel op het dek vastgepind. De met bloed besmeurde mast gaat door alle dekken heen en doorboort de romp, waar het bloed in het water druppelt. Het bemanningslid zou nog in leven kunnen zijn, waardoor de Helden voor een moeilijke beslissing komen te staan.
- Watergolven die over de rand golven kunnen de personages omver werpen en de wankele avonturiers naar het open luik van het langzaam vullende ruim spoelen. Het gewicht van het water dat de hutten vult, versnelt de afdaling van het schip in haar waterige graf. Het sluiten van de luiken vertraagt dit proces.
- Hutkoffers en kratten die door de impact van de crash en de gestaag aanzwellende golven in het rond zijn geslingerd, slaan tegen de avonturiers aan of stromen door luiken en deuropeningen, waardoor verdere exploratie wordt belemmerd. Meer lading is her en der in het schip vastgebonden, maar deze kan losraken door de herhaalde impact van de zee op het wrak.

Wil je meer?
Het materiaal in dit artikel komt voor in 20 Things #48: Wrecked Ship van Rikh Hart en Steve Hood.
Leden van onze Patreon campagne krijgen 20 Things #48: Wrecked Ship als dank voor hun geweldige steun. Word vandaag nog lid!
Geef een reactie