Vreemde dingen zijn er in overvloed in kerkers. Het is een dappere avonturier die het durft om in de Duisternis van de Onderwereld stapt.
Vreemde magische effecten
- Elk beeld, buste en portret in het gebied draait zijn hoofd om de beweging van ontdekkingsreizigers te volgen.
- Alle portretten en schilderijen in de kerker veranderen geleidelijk van het ene onderwerp naar het andere.
- Fakkels lichten spontaan op wanneer iemand in de buurt komt en dooft vanzelf zodra de persoon weggaat.
- Onschadelijke spinnenwebben vullen het gebied. Hoewel ze de doorgang niet belemmeren, regenereren ze snel nadat ze zijn gebroken of weggebrand.
- Binnen het gebied merken allen die spreken dat de toonhoogte van hun stem twee octaven omhooggaat.
- Ongeacht hun brandstof of bron branden alle niet-magische vuren in het gebied met een felgroene vlam.
- Er zijn geen echo’s op deze locatie, ongeacht hoe hard het geluid of hoe ruim de kamer is.
- Een onschuldige grijze mist, slechts ongeveer 10 halfvingers hoog, bedekt de vloer. De mist is ondoordringbaar voor normaal zicht en beweegt soms op verontrustende manieren.
- Het plafond is betoverd en ziet eruit als de nachtelijke hemel, compleet met fonkelende sterren.
- Met vreemde tussenpozen gedurende de dag luiden magische klokken de tijd.
- Langs de vloer en muren ontspruiten willekeurig kleine kleurrijke paddenstoelen. Ze blijven slechts enkele seconden voor ze afsterevn.
- Vreemde aderen van zacht, pulserend wit licht lopen door de muren.
- Al het eten en drinken in dit gebied, wat het ook is, smaakt naar verse sinaasappels.
- Het hele gebied lijkt een levend organisme te zijn. De muren pulseren gestaag en een gestage bries waait heen en weer.
- Vreemde maar nietszeggende, gloeiende geheimzinnige sigils[1] sieren de vloer.
- Geen enkel levend schepsel werpt op deze plaats een schaduw.
- Levende wezens kunnen hun adem zien condenseren in de lucht, ongeacht de temperatuur.
- Alle schaduwen worden op mysterieuze wijze in de verkeerde richting geworpen; ze wijzen naar lichtbronnen in plaats van ervanaf.
- Vloeistoffen stromen bergopwaarts. Ze vallen echter nog steeds normaal op de grond.
- Kleine wervelwinden van stof en klein puin vegen willekeurig door het gebied en laten sporen achter in hun kielzog.
Vreemde groei
- Een groep zwartgesteelde, witgekapte paddenstoelen draait zich naar de Helden en besproeit ze met sporen.
- Een kolonie vleermuizen claimt de stalactieten als hun thuis; tenzij de Helden harde geluiden maken of felle lichten dragen, negeren de vleermuizen ze.
- Een prominente stalagmiet ziet eruit als een kolossale stenen knots; het is samengesteld uit een ander materiaal dan de omliggende stalagmieten.
- Stalactieten vormen een natuurlijke kroonluchter; iemand heeft meerdere niet aangestoken kaarsen in de kroonluchter gestoken.
- Vers water loopt uit een stalactiet.
- Een grote stalactiet is hol; een vuistgrote onyx ter waarde van 50 Dukaten bevindt zich erin.
- Een blad groene stroomsteen[2] lijkt het gezicht van een mens te hebben dat van binnenuit tuurt.
- Een metalen spies steekt vanaf het plafond naar beneden; roestig water druppelt van het uiteinde van de spies.
- Een setje sodarietjes[3] zwaait in een lichte bries, waardoor een delicaat rinkelend geluid ontstaat.
- Een stalactiet en een stalagmiet ontmoeten elkaar bijna om een kolom te vormen; een opening met de dikte van een blad perkament scheidt de twee.
- Een klomp roodkapzwammen bibbert en schuift op als er levende wezens op minder dan 4 meter komen.
- Grote ijzige stalactieten druppelen voortdurend water; ze lijken precair aan het plafond vast te zitten.
- Dunne stalactieten houden een afgerond stuk mineraal op hun plaats, waardoor het een spinachtig uiterlijk krijgt.
- Calcietafzettingen op de grond vormen hersenachtige objecten met een diameter van 10 halfvinger.
- Een paddenstoel explodeert in een schijnbaar onschuldige veelkleurige stof die de omliggende vloer en muren bespat.
- Blauwgrijze plankzwammen beklimmen een muur en vormen een zigzagtrap.
- Een rotsachtige uitstulping gevuld met kleine gaatjes steekt uit de vloer; wind die door de uitstulping gaat, creëert een spookachtig, schril gefluit.
- Een laag gezoem komt van de dichtstbijzijnde stalactiet wanneer een personage deze kamer binnenkomt; het geluid verschuift willekeurig van stalactiet naar stalactiet.
- Een bal van bruinachtige schimmel trilt wanneer een personage het nadert.
- Deze complexe stalagmiet ziet eruit als een steenachtige boom die uit de vloer van de grot groeit .
Krediet
Dit is een kort systeemneutraal extract uit GM’s Miscellany: Dungeon Dressing. Het boek is verkrijgbaar in 5e, System Neutral en Pathfinder 1 edities. De OSR-editie komt begin 2023 beschikbaar.
Als je dit artikel leuk vindt, meld je dan aan voor de Sunday Supplement – onze wekelijkse nieuwsbrief – zodat je geen andere gratis GM’s Resources mist!
[1] Een sigil (/ˈsɪdʒɪl/[1]) is een soort symbool dat gebruikt wordt in de magie. De term verwijst gewoonlijk naar een afbeelding van een godheid of geest. In modern gebruik, vooral in de context van chaosmagie, verwijst sigil naar een symbolische weergave van het gewenste resultaat van de beoefenaar.
[2] Stroomstenen zijn bladvormige afzettingen van calciet of andere carbonaatmineralen, gevormd waar water langs de wanden of de vloer van een grot naar beneden stroomt.[1]
[3] Een sodarietje is een druipsteen in de vorm van een holle minerale cilindrische buis. Ze worden ook wel buis-stalactieten genoemd.
Geef een reactie