Het havendistrict

Een havendistrict is een drukke plek vol merkwaardige bezienswaardigheden en vreemde geluiden die zowel exotisch als alledaags kunnen klinken. Hier kan worden geproefd van de geneugten van heel wat verschillende landen.

Bezienswaardigheden

  1. Een groep matrozen raakt betrokken in een brute vechtpartij met enkele havenarbeiders; vuisten, tanden en bloedspetters vliegen in het rond.
  2. Een eenpersoons roeiboot scheert over de golven van de dokken en stuitert als een weggeslingerde platte kiezelsteen.
  3. Zeilen verschijnen aan de horizon, maar in het schemerlicht van de avond is hun kleur niet duidelijk waar te nemen.
  4. Een rotsachtige “bult” die zich vastklampt aan de dokmuur is eigenlijk een zeepok zo groot als een menselijk hoofd.
  5. Grof gelach klinkt te midden van het geluid van gigantische krabschelpen die met massieve hamers worden gekraakt.
  6. Een havenarbeider roept een waarschuwing als een zware houten krat uit haar touwen losraakt en op de kasseien smakt.
  7. Een goedgeklede dokmeester staat aan het einde van een pier en onderzoekt binnenkomende schepen.
  8. Elk dok in de haven lijkt bezet en nog meer schepen wachten op het water.
  9. Er is geen enkel schip aangemeerd aan de dokken, noch een schip dat voor anker ligt in de baai.
  10. De zee is vandaag woelig, de snijdende zouten zeewind zweept het troebele groene water van de haven omhoog.

Handelsposten en winkels

  1. Stephan “Zeilrat” Stuyvesant, een ronselaar heeft het behoorlijk druk met het aanwerven van nieuwe bemanningsleden voor scheepvaartondernemingen, door ze een fors loon te beloven. De waarheid is echter ver daarvan.
  2. “Het Anker” (taveerne) richt zich op zeelieden die staan te popelen om hun zuurverdiende munten in te ruilen voor een paar dagen zalige dronkenschap.
  3. De Anker Beurs (scheepsverkoop) treedt tegen betaling op als tussenpersoon wanneer een kapitein besluit dat het tijd is om de bevrachting* van zijn schip aan een andere eigenaar over te dragen.
  4. Drie Strengen** (touwslager) wordt uitgebaat door een oude zeerot die graag nieuwe soorten knopen probeert uit te vinden.
  5. Teer & Spijker (scheepsreparaties) zorgt ervoor dat elk schip dat de haven binnenkomt opgelapt wordt voor het weer naar buiten gaat.
  6. Het Eerbiedwaardige Schuim (tempel) werd gesticht door een gewijde van de zeegod Efferd die gelooft dat Efferd – en zeker niet Swafnir, de enige ware zeegod is en in de zwartste diepten van de zee woont. Haar wekelijkse preken (weinig meer dan waanzin-getinte tirades) worden schaars bezocht.

* bevrachting – Wikipedia
** drie strengen

Interessante figuren

  1. Bornnuit Cenan (man zee-elf druĂŻde) is een donkerhuidige zeeman die op een schip geboren is en van plan is er ook op te sterven.
    1. Hildgrid Sugara (vrouw mens) baat een weeshuis uit dat ook dienst doet als “wervingsplaats” voor schepen die kajuitjongens nodig hebben.
    1. Gorma Seanric (vrouwelijke Heuveldwerg) beschildert scheepsrompen met namen en ingewikkelde patronen om ze gemakkelijker te kunnen identificeren en opzichtig te versieren.
    1. Kimmah Eldbyrt (mannelijke Heuveldwerg) brengt het grootste deel van zijn dagen door op de pieren, zijn vislijnen uitgeworpen in het water.
    1. Phiales Vulmon (mannelijke Krijger ) is een forse, koelbloedige Krijger die beweert dat hem voorspeld is op zee te sterven; daarom vaart hij niet meer.
    1. Ahnric Standers (man mens) is een poortwachter die smokkelaars veracht en iedereen die de stad in of uit gaat grondig inspecteert.

Avontuurlijke start

  1. Een krat smakt op de grond en barst open, gouden kostbaarheden vliegen in het rond. Alle voorbijgangers bevriezen even ademloos voor iedereen elkaar verdringt om zoveel mogelijk op te rapen.
  2. Waarschuwingsklokken klinken door de hele stad, ten teken dat de zwarte zeilen van piratenschepen aan de horizon zijn gesignaleerd. De kleine vloot zal waarschijnlijk binnen het uur arriveren.
  3. Een slecht weggeworpen pijplucifer dreigt de hele haven in lichterlaaie te zetten. Onze Helden worden ingelijfd in een waterploeg om koste wat kost te helpen de brand te stoppen.
  4. Twee scheepsploegen lijken vastbesloten elkaar af te slachten. Ongelukkigerwijs staan de Helden precies tussen de twee groepen moordlustige matrozen in.
  5. Te diep in het glas gekeken vraagt een scheepskapitein de Helden om zijn schip terug te veroveren van de muitende bemanning die het van hem gestolen heeft. De kapitein is bereid de Helden overal gratis mee naartoe te nemen als ze slagen in hun opdracht.
  6. Een plaatselijke koopman heeft zeer waardevolle vracht die naar de dokken vervoerd moet worden, maar hij vertrouwt geen van de gebruikelijke ingehuurde werklui om dat voor elkaar te krijgen. Hij vraagt de Helden om hulp.

Krediet

Dit is een kort systeemneutraal fragment uit Urban Dressing: Port Town door Josh Vogt. Urban Dressing: Port Town is bij Raging Swan Press verkrijgbaar in 5e, OSR, Pathfinder First Edition en Pathfinder Second Edition.

Bron: Port Town Dressing One-Pager — Raging Swan Press

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *