Het nest van de uilbeer

Uilberen kunnen een hoofdbestanddeel zijn van avonturen van Graden 1 tot 5, alhoewel een nest met een familie uilberen ook voor helden van een hogere graad een bedreiging kunnen vormen.

Er is niets angstaanjagender voor neofiete helden dan geconfronteerd te worden met deze waanzinnige mix van beer en uil. Wanneer uilberen niet jagen, trekken ze zich terug in hun nesten, waardoor het een van de meest waarschijnlijke plaatsen is voor de helden om deze vreemde monsters te ontmoeten. Hoewel uilberen slechts een dierlijke intelligentie hebben, zijn ze sluw en agressief, vooral als het gaat om het beschermen van hun nest (of hun jongen).

Gebruik deze lijsten om diepte en smaak toe te voegen aan het nest van een uilbeer.

Wat gebeurt er?

1D20   De uilbeer…
01-05heeft een gewond levend hert gevangen in het nest. 
06-10waakt over zes eieren; de grootste daarvan is bezig met uitkomen. 
11-15leunt over het lijk van haar partner. De treurige kreten zijn een mengeling van gegrom en geschreeuw. 
16-20is bezig een rat door zijn nest te jagen, terwijl het knaagdier verwoed probeert te ontsnappen.

Meest opvallende kenmerken van het nest

1D20   Resultaat
01-05Het nest omringt een granieten zuil die van vloer tot plafond reikt. 
06-10Verschillende gedeeltelijk opgegeten kadavers van wolven, herten enzovoort liggen verspreid over het nest. 
11-15Een touwbrug verbindt twee richels boven het nest. 
16-20Scheuren in de rots doorkruisen deze locatie. Een in onbruik geraakt nest rust precair op de rand van een uitstulping en lijkt elk moment naar beneden te kunnen denderen.

Uiterlijk van de uilbeer

1D20   De uilbeer…
01-05heeft een litteken dat langs de linkerkant van zijn gezicht loopt en zijn linkeroog kruist, waardoor het monster blind is aan dat oog (dit heeft echter geen invloed op de uilbeer in gevechten, wat de helden wel eens zou kunnen verrassen). 
06-10heeft een bleke, hartvormige uilenkop en mist de oorpluimpjes die bij uilenberen gebruikelijk zijn. Zijn pels is gitzwart.
11-15mist al zijn veren, waardoor hij kale plekken op zijn hoofd en bovenlichaam heeft. 
16-20heeft een grijze en witte vacht die doet vermoeden dat hij een verrassend hoge leeftijd bereikt heeft. Hij mist ook een van zijn klauwen van zijn rechterpoot.

Schat

1D20   Resultaat
01-05Verscholen in een hoek ligt een keurig gestapelde stapel gladde, glimmende stenen. Een van de stenen is een kleine groene doorschijnende edelsteen (een kwarts ter waarde van ongeveer 50 GD).
06-10Een afgehakte, rottende linkerhand begraven in het nest draagt een gouden ring aan de wijsvinger. 
11-15Drie bruine eieren (van de uilbeer) omringen een wit ei. (Het witte ei bevat het kuiken van een hazeldraak.) 
16-20Een blauw gespikkeld ei ligt tussen de bruine en witte uilenbeereieren. Bij nader inzien blijken de spikkels kleine saffiertjes te zijn.
Tekening van: Matt Morrow

De Uilbeer in het Oog des Meesters

(met dank aan de baarden Günter d’hoogh, Tsadir, en Jan ‘t Sas)

De uilbeer (die een nachtdier is) leeft in afgelegen bossen en wouden en komt slechts zeer zelden voor. Indien je hem als toevallige ontmoeting gebruikt is de kans 1 op 1D20. Het dier is zeer intelligent (SL 11) wat wil zeggen dat het niet zomaar zal aanvallen en zijn kansen op succes zal inschatten.

Moed14
Slimheid11
Charisma7
Behendigheid12
Lichaamskracht20
Waarnemen12
Aanval9
Afweer5
Levensenergie42
Beveiligende Wapenuitrusting2
Trefpunten1d6 +2 (Klauwen)
 1d6 + 0 (Snavel)
Snelheid (op de grond/in de lucht)5/8*

Speciale regels

AanvalscombinatieDe uilbeer doet in iedere gevechtsronde twee aanvallen: een met zijn snavel en één met beide klauwen (2x 1d6 +2 TP). Beide aanvallen kunnen – indien de spelmeester dit wil – gericht zijn tegen één tegenstander. Bij een resultaat van 1-5 op 1d6 is de eerste aanval een verrassingsaanval. De uilbeer kan één van deze aanvallen vervangen door een berenknuffel, maar zal deze pas gebruiken als het monster slechts één tegenstander te bevechten heeft.
Berenknuffel (deze is voor Niels)+1 op aanvallen die de tegenstander omklemmen, +2 in de volgende ronden om de “knuffel” te onderhouden en elke beurt 1d6 +3 trefpunten schade toe te brengen.
NachtjagerDe uilbeer kan in het duister tot 30 meter ver zien. Hebben uilberen nachtzicht? Niet bepaald. Ze kunnen echter heel goed zien bij weinig licht – een vaardigheid die hun een voordeel geeft ten opzichte van hun prooi. De grote hoornvliezen en pupillen van de uilbeer, die ongeveer 50{415abdd739027f5140276b59ed74800c6324a395b51d2ec5546b8ff4dc05b437} groter zijn dan die van mensen, laten meer licht toe in hun ogen. Dit extra licht helpt hen om in het donker te zien. De leefomgeving van de uilbeer is zelden gehuld in volledige duisternis – er komt altijd ergens een beetje licht vandaan – daarom denken Avonturijnse schriftgeleerden dat uilberen nachtzicht hebben. Uilberen zijn eigenlijk geen nachtdieren; het zijn crepusculaire wezens die jagen in de schemering en zonsopgang, het tijdstip van de dag waarop veel andere dieren (d.w.z. prooi) actiever worden. Over perfecte timing gesproken.
Scherp zicht en geurDe uilbeer heeft een -2 voordeel op waarnemingsproeven die afhankelijk zijn van zicht of geur.

Nota van Tsadir (met aanpassingen/toevoegingen van Rodlofo): De uilbeer is natuurlijk eerder een typisch Dungeons & Dragons monster dan een echt Avonturijns creatuur. Maar in een old school setting zoals de OdM eerste editie heeft het zeker wel een plaats. Het kan een al dan niet uniek mengwezen zijn (een chimaerisch wezen zoals in het Aventurisches Transmutarium van DSA 5), gecreëerd door een geniaal-krankzinnige magiër. Zoals de Homursus en Ramhyena’s van de tovenaar Zoerbaran in “Onder het Noorderlicht”.

Reacties

Eén reactie op “Het nest van de uilbeer”

  1. Niels avatar
    Niels

    Wederom een mooie vertaling.

    Ik voel me vereerd dat er speciaal voor mij een berenknuffel is toegevoegd 🙂

    Toch een verbeterpuntje bij snelheid staat 5/8* maar nergens een referentie wat het “*” inhoud.
    Nog even “*vliegsnelheid is 8” toevoegen en het is compleet 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *