De grafkelder van de vampier

De erfgenamen van de nacht, “leven” vampiers tussen de prooien waarmee ze zich voeden. De aanwezigheid van een vampier veroorzaakt vaak chaos en paniek. De grafkelder van een vampier is niet geschikt voor helden met een lage Moedscore.

Je kunt dit materiaal gratis downloaden als .pdf en .txt bestand door op de knop onderaan het originele bericht te drukken. Je hoeft ons je e-mail niet te geven of een account aan te maken.

Buiten de grafkelder

1D20Resultaat
1‑5De vegetatie is vreemd en onnatuurlijk, alsof het op de een of andere manier pijn lijdt. Veel ervan is ook op vreselijke wijze verkleurd.
6‑10Bedelaars en boeren met hun ogen diep in de schaduwen van hun oogkassen snauwen naar de helden. Nader onderzoek wijst uit dat ze allemaal bijtsporen in hun nek hebben.
11‑15Rottende houten balken en afbrokkelend metselwerk dragen bij aan de aura van verval dat boven het huis van de vampier hangt.
16‑20Tientallen katten zitten zwijgend op daken naar de helden te kijken die zich al snel erg als muizen beginnen voelen onder de niet afhoudende blikken van zoveel kattenogen (en klauwen).

Belangrijke kenmerken van de grafkelder

1D20Resultaat
1‑5Tientallen kleine gaatjes doorboren de muren van de crypte in een willekeurig patroon. (Alhoewel de helden dat slechts kunnen beseffen met een Slimheidsproef +4 stellen de gaten de vampier in staat om zich in zijn gasvormige vorm te verplaatsen).
6‑10Veel schilderijen van de vampier hangen aan de muren; de verschillende stijlen omspannen eeuwen werk. Vele kunstwerken hangen in sierlijk gesneden houten kaders en ze zijn allemaal stevig aan de muur bevestigd.
11‑15Het glas van veel gebroken spiegels bezaait de vloer. Het spiegelglas kraakt onder de voeten van de helden, waardoor geruisloos bewegen wel heel erg lastig wordt.
16‑20Niet dat zij dat kunnen weten, maar de ogen van een groot portret lijken de helden te volgen terwijl ze zich voortbewegen doorheen deze kamer. (De ogen zijn hol en leiden naar een goed verborgen muurnis met de kist van de vampier).

Minder belangrijke kenmerken van de grafkelder

1D20Resultaat
1‑5De grijnzende schedels van de vele slachtoffers van de vampier rusten op de planken van rekken en op de tafels in de crypte. Sommige schedels lijken al erg oud te zijn.
6‑10Kristallen kelken op een gedekte tafel bevatten sporen van gedroogd bloed.
11‑15Een afbeelding die op menselijke huid is geschilderd met bloed toont een landschap bedekt met bloed en de vampier als koning.
16‑20De gescheurde en rottende bladeren van beschreven boeken op de tafel bevatten gedichten gewijd aan de ware liefde van de vampier.

Uiterlijke kenmerken van de vampier

1D20Resultaat
1‑5Gekleed in arbeiderskleren en modderige laarzen mengt de vampier zich in het schemerduister gemakkelijk tussen de mensen. De vampier heeft een brede glimlach en een sterke – misschien iets té sterke ‑ handdruk.
6‑10Gekleed in een lange witte trouwjurk en een gouden tiara beschouwt de vampier mensen en hun soortgenoten als niets meer dan potentiële slaven en bronnen van voedsel.
11‑15In zichzelf mompelend hobbelt de grijsharige oude vrouw rond in de schaduwen van het dorp. Niets aan haar verschijning doet vermoeden dat zij een krachtige vampier is. (Het gemompel is een manier om te nieuwsgierige mensen op afstand te houden).
16‑20De vampier, een enorme bruut in karmozijnrood harnas, draagt een open helm om zijn slachtoffers angst aan te jagen. Zijn zwarte ogen gloeien met een onheilige woede en honger die de Twaalf beledigd.

Schatten

1D20Resultaat
1‑5Deze uitgebreide collectie zilveren en gouden munten uit vele landen dateert van meer dan een eeuw geleden. Ze vullen drie grote schatkisten. De totale waarde is voor de discretie van de spelmeester.
6‑10Deze sierlijke staande sarcofaag bevat de mummie van een oude vijand van de vampier. De sarcofaag is afgesloten met dikke ijzeren banden. Het verbreken van deze ijzeren banden bevrijd de mummie die dan de vampier kan bestrijden, maar wie gaat er dan de overwinnaar van dat Gevecht bestrijden?
11‑15Dit zwaard van zwart metaal en voorzien van weerhaken schreeuwt het uit van plezier terwijl het levend vlees splijt. De levensenergie die verloren gaat aan dit zwaard is permanent verloren en kan niet worden hersteld op natuurlijke noch magische wijze.
16‑20Gemaakt van de pelzen van duizenden ratten en vleermuizen die op menselijke huid zijn gestikt, stelt deze mantel de drager in staat om op dezelfde manier van vorm te veranderen als een vampier. De nadelen van gebruik van deze mantel laat ik over aan de spelmeester, maar een verlies van menselijkheid is zeer zeker een onderdeel van de prijs die moet worden betaald.
Voorbeeld: de spelmeester houdt in het geheim de Moedscore van de gebruiker in de gaten en trekt 1 punt af van de moed van de gebruiker – zonder daarbij de Moedscore aan te tasten. De score daalt en telkenmale verliest de gebruiker een deel van zijn of haar menselijkheid en word woester, bozer, en gewelddadiger met steeds minder respect voor de doden die worden gemaakt. Wanneer de waarde van de moed op 0 komt te staan denkt de gebruiker dat hij of zij echt een vampier is geworden.

Snuisterijen & schroot

1D20Resultaat
1‑5Gedroogde bloedspatten ontsieren deze gescheurde, karmozijnrode voering van een dure mantel.
6‑10Deze gekartelde glasscherf is omwikkeld met vodden om een ruw geïmproviseerd wapen te maken.
11‑15Vers bloed ontsiert deze gescheurde kanten kinderjurk. De jurk hangt aan een haak in het plafond. Van het kind is geen spoor.
16‑20Een ingewikkelde kaart laat zien hoe je naar de stad kunt reizen zonder stromend water over te steken.

Krediet

Dit is een kort systeemneutraal fragment uit Monstrous Lair #29: Vampire’s Crypt van Steve Hood.
Bron: Vampire’s Crypt One-Pager — Raging Swan Press

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *