Raisa’s Curiosa

Raisa’s Curiosa, een van de bekendste etablissementen aan de Havenstraat van [Plaats], vult de eerste drie verdiepingen van een wankelend herenhuis met vier verdiepingen. Raisa’s Curiosa, bekend in de hele nederzetting, is een van die plaatsen waar avonturiers vaak komen om te snuisteren in de hoop iets interessants of waardevols te vinden tussen de rommel en bric-Ă -brac. Naast het verkopen van allerlei dingen, biedt Raisa – die van Niveser afkomst is, ook geldwissel- en pandjesmakelaarsdiensten aan. Geruchten suggereren (onterecht) dat ze banden heeft met het dievengilde, en deze maken haar boos.  Bijgevolg is ze nauwgezet eerlijk in haar omgang in een poging de geruchten te weerleggen. Ze heeft een soort kluis verborgen in haar privĂ©vertrekken op de vierde verdieping waar favoriete klanten tegen een kleine vergoeding voorwerpen kunnen opslaan (de prijs is afhankelijk van de wens van de spelmeester). Het gewelf bevat voorwerpen die zijn achtergelaten door verschillende klanten die vervolgens zijn verdwenen in de diepten van de bergketens van de Oude Wereld. Wanneer ze na zes maanden niet worden opgeĂ«ist, vinden ze hun weg naar de werkvloer.

Belangrijke mensen

Raisa heeft een staf van drie jonge, stoere mannen in dienst om haar drukke winkel te onderhouden; veel mensen komen hier om haar waren te bekijken.

Belangrijke mensen bij Raisa’s Curiosa zijn onder meer:

  • Michael Leno (mannelijke Strijder, graad 3): Bebaard en zweterig volgt Michael vaak klanten waarvan hij denkt dat ze er onbetrouwbaar uitzien doorheen de winkel. Hij denkt subtiel te zijn; maar dat is hij niet.  Voor Michael, afkomstig uit Nostria, zijn onbetrouwbare klanten iedereen die de winkel voor het eerst bezoekt, en Heuveldwergen—alle Heuveldwergen end natuurlijk ook Andergasters—alle Andergasters. 
  • Raisa Unternemen (vrouwelijke tovenaar van middelbare leeftijd, graad 6): Raisa bewandelde ooit het Pad van Avontuur, maar enkele bijna-doodervaringen, gekoppeld aan het besef dat ze goed geld kon verdienen als handelaar in curiosa, leidden tot haar pensioen.
  • Ze is er niet om bekommerd om dwazen van hun geld te scheiden, maar respecteert intelligentie. Raisa maakt graag een praatje met klanten en vertelt vaak verhalen uit haar dagen op het Pad van Avontuur. In werkelijkheid zijn deze verhalen over het algemeen echter tweedehandse verhalen die haar door anderen werden verteld, en dus is hun waarheidsgehalte zeer twijfelachtig. Toch kunnen zorgvuldige luisteraars er enkele nuttige stukjes informatie door verwerven.
  • Tobin Tauper (mannelijke avonturier (dief), graad 5): Half Takolen, half Havena bewoner verbergt Tobin zijn afstamming om de vooroordelen tegenover zijn soortgenoten te vermijden. Raisa heeft de waarheid van zijn geboorte geraden, maar heeft hem er nog niet mee geconfronteerd. Tobin is zeer loyaal aan Raisa en steelt niet van klanten of van de winkel. De laatste tijd is hij echter beginnen overwegen om te proberen opnieuw te beginnen inbreken en zoekt hij contact met het dievengilde.
  • Takolen: een grote clan van een familie die wordt gekenmerkt door ontbrekende baarden, sliertig en dun haar en een relatief gebrek aan een goed ontwikkelde kin. De gedegenereerde en vernederde Takolen wonen in de wrakken langs de kustlijn, of in een strook langs de waterkant gedomineerd door rottende werven en stinkende, half gezonken boten.
  • Werner Fröhlich (mannelijke elf, avonturier, graad 3): Werner is een irritant vrolijke spring-in-het-veld uit het Steeneikenwoud. Hij werkt graag in de winkel en heeft een wonderbaarlijk geheugen voor waar bijzonder interessante voorwerpen worden opgeslagen.

Curiosa te koop

Gebruik de onderstaande lijst om de details van vreemde voorwerpen in Raisa’s rekken vol curiosa te genereren die de aandacht van de helden kunnen trekken wanneer ze voor de verdiepingen wandelen. Deze voorwerpen kunnen niets meer zijn dan interessante curiositeiten, een slimme aankoop of het begin van een zijavontuur of zelfs een volledig avontuur.

Werp 1d10: indien je geen 1d10 hebt (waarom niet?) gebruik dan 1d20 en trek 10 af van resultaten boven 10.

  1. Opgezette gevlekte zwarte en blauwe octopus: Deze opgezette octopus, die vele jaren geleden uit de baai werd opgevist, heeft betere dagen gekend. De kleur van de huid is vervaagd en de huid zelf is versleten terwijl de tentakels van het ding slap hangen. Het is te koop voor 1 dukaat.
  2. Skelethandvormige fakkelhouder: Deze zwarte smeedijzeren fakkelhouder is Ă©Ă©n schrede lang en kan worden gebruikt als een geĂŻmproviseerde knuppel. Het voorwerp is te koop voor 5 dukaten.
  3. Zilveren dolk: Op het eerste gezicht lijkt dit wapen een mooie zilveren dolk, goed om lycantropen zoals weerwolven te bestrijden. Opmerkzame helden die het wapen onderzoeken, ontdekken (na een slimheidsproef) echter dat het wapen slechts verzilverd is. Het wapen kost 9 dukaten, maar is slechts een tiende van dat bedrag waard.
  4. Stoffige wijnfles: Omhult met slierterige stofwebben en bedekt met een dikke laag aangekoekt stof ziet deze fles er zeker uit alsof hij een erg goede kwaliteitswijn bevat. Het schoonmaken van de fles (na aankoop, natuurlijk) onthult echter dat de fles een prachtig gedetailleerd model van een schip bevat – een karveel met volle zeilen. Een opmerkzame held merkt (na een slimheidsproef) de naam van het schip op: Golfbreker. Een held die slaagt in een verzwaarde slimheidsproef +4 herkent het schip als het verloren schatschip van Kapitein Samuel Altenwasser. Misschien bevat de fles een aanwijzing over het lot van het schip. Ze is te koop voor 10 dukaten.
  5. Bobbelig kussen: Dit draadloze, bruine bobbelige kussen is van het grote soort. Oude kleren, gescheurde mantels en dergelijke vullen het kussen. Sommige van deze kledingstukken zouden kleine voorwerpen en snuisterijen in hun zakken kunnen hebben die door hun vorige eigenaars zijn vergeten. Het kussen kost 1 daalder.
  6. Mooi versierde en stevige op slot zijnde kist: Beschermd door een duivels complex slot (waarvan de sleutel verloren is gegaan) wordt deze kist aangeboden met de inhoud ongezien. De spelmeester kan deze schatkist vullen met onbelangrijke voorwerpen, of ze kan de aanleiding bevatten voor het volgende avontuur van de groep, een magisch voorwerp of een ander voorwerp waarvan ze misschien (nog) niet weten dat ze het nodig hebben (zoals een sleutel die niet op de kist past), enzovoort. De kist en haar inhoud zijn te koop voor 50 dukaten.
  7. Schedel met tentakels (alles is beter met tentakels…): Deze vreemde schedel, ongeveer zo groot als die van een mens, rust op een sierlijke donkere houten standaard. De schedel is een vies ding. Veel kleine strengen gesegmenteerd bot steken uit waar het haar van het individu had moeten groeien en klappen tegen elkaar wanneer de schedel wordt verplaatst. (Dit is de schedel van een medusa). De schedel, samen met de donkere houten standaard, kost 10 dukaten.
  8. Woudlopersslede: Of je nu een gemakkelijke manier nodig hebt om een gedood hert terug naar het kamp te slepen of een snelle methode om een gewonde vriend uit de strijd te halen, je zult onze woudlopersslede willen dragen. Deze duurzame canvas slee wikkelt zich in luttele momenten rond een neergeschoten dier (of een gewonde held) en het lederen harnas bindt zich gemakkelijk aan je schouders. Wanneer ze in je rugzak zit, heeft de lichaamsslee een gewicht van 100 oz en bij het slepen van een zwaar voorwerp (zoals een lichaam) kun je snel bewegen. Speciaal: Snelheid -1, maar verdubbelt lichaamskracht om de draagkracht van een held te berekenen voordat er verzwaringen op de attributen worden toegepast. Te koop tegen een zeer redelijke prijs van 8 dukaten.
  9. Elfenmantel: Deze uiterst zeldzame mantel heeft een neutrale grijze kleur en bevat een permanente camouflage toverspreuk. Het ingenieuze Elfen ontwerp maakt de mantel ook water- en weerbestendig. Elke mantel verbergt zijn drager door een kameleonachtig effect te creëren, waardoor deze versmelt met het omliggende terrein. Zolang je stil blijft staan, ben je onmogelijk te zien op afstanden van meer dan 12 schreden afstand, en onder dit bereik (of wanneer je onderweg bent), lijden alle waarnemingsproeven en afstandswapens die tegen je worden gebruikt een verzwaring van +1 per 2 schreden afstand. De kosten van dit uiterst nuttige voorwerp zijn echter nogal hoog: 1.200 dukaten.
  10. Het naamloze boek: Met een diepe karmozijnrode kaft en een sierlijk messing slot lijkt dit dikke boek een formidabel naslagwerk. De sleutel van het boek zit in het slot. Het boek is een reisverslag dat slechts enkele van de avonturen van de legendarische dichter en piratenkapitein Willem Avondrood beschrijft. Geschreven door een van zijn trouwe metgezellen spreekt het in verstilde, bijna eerbiedige tonen over de heldendaden en avonturen van de kapitein. Het boek kost 9 dukaten.

Bron: Raisa’s Curios at a Glance — Raging Swan Press
Vertaalt en bewerkt door Rodlofo

Wil je Raisa’s curiosa bezoeken?

Dit artikel is een uittreksel uit Raisa’s Auction Most Wondrous, dat verkrijgbaar is in 5e, Pathfinder 1, Pathfinder 2 en System Neutral edities.

Design Creighton Broadhurst; Cartografie Tommi Salama

Reacties

EĂ©n reactie op “Raisa’s Curiosa”

  1. Niels avatar
    Niels

    Klinkt als een leuk winkeltje om een avontuur te beginnen of een vastgelopen avontuur weer uit het slop te trekken.
    Bijvoorbeeld; bij het oppakken van een oud boek valt er een stuk papier op de grond met voor het plot belangrijke informatie die de spelers zelf maar niet konden vinden ondanks de vele subtiele hints van de meester.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *